Lingvisme

En blogg om språk – skrevet av lingvistikere

Ildskrike

with one comment

Flere ild/ill-nyheter: Ildskrike for illskrike ser også ut til å eksistere. Google-søk gir følgende resultater:

Ildskrike: 3 treff
Ildskriker: 7 treff (ett av dem er dansk)
Ildskre(i)k: 9 treff (to av dem er danske)

Noen eksempler:

  • på slaget hver 1,5 time ildskriker hun etter pupp
  • Visst du trykker på øret hennes eller river i øreflikken og hun begynner å ildskrike..da kan det være et tegn på ørebetennelse.
  • Gutten ildskrek av glede

Reanalysen av illsint til ildsint gir god mening fordi sinne ofte forbindes med varme, høyt trykk og eksplosjoner. Ild og skriking er litt mer uklart relatert til hverandre – men mange av eksemplene dreier seg om babyer, og selv om jeg ikke veit veldig mye om babyer, så veit jeg at de ofte er sinna, røde og skriker. I tillegg kan jeg tenke meg at når man skal skrive et ord som inneholder ill-, og ikke kjenner stavemåten, og heller ikke veit betydninga til ill, er det nærliggende å tolke det som et homonymt element som man kjenner fra før – ild.

Written by Eli Anne

desember 12, 2009 kl. 10:20

Publisert i eggcorns, ord

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg er kanskje litt sent ute her, men har bare nettopp oppdaget bloggen din (noe som er ganske rart, for jeg har jo jobbet meg gjennm to år på lingvistikk ved UiO).

    Da jeg leste denne posten kom jeg på en episode fra min barndom da en kammerat av min eldste bror ble tatt i fyllekjøring, og sendt til Ilseng en liten stund. Jeg var sikker på at navnet van Ildseng, og at det var et kallenavn de insatte brukte på institusjonen siden det var så j*velig å sitte i fengsel. Først mange år senere da vi kjørte gjennom Hedmark på vei til en hytte vi hadde leid gikk det opp for meg at stedet der fengselet lå het Ilseng, derav navnet.
    Jeg ble veldig, veldig skuffet…

    X

    mai 30, 2010 at 15:57


Legg igjen en kommentar

