Lingvisme

En blogg om språk – skrevet av lingvistikere

Kommer håndskrift til å forsvinne?

with 20 comments

Danske forskere mener at håndskrift kommer til å dø ut.

Det er kun et spørgsmål om tid, før håndskriften glider helt ud af det obligatoriske pensum i skolen, mener fremtidsforsker Johan Peter Paludan fra Instituttet for Fremtidsforskning.

For å ta det mest presserende først: Hvorfor i alle dager har vi ikke et sånt institutt i Norge? Selve konseptet «institutt for fremtidsforskning» er meget futuristisk, noe som skaper en herlig apellerende rekursivitet.

Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har bemærket en tydelig udvikling i danske skoleelevers evne til at skrive i hånden i de seneste år. I takt med, at computer og sms er blevet dagligdag, er håndskriften blevet sværere og sværere at læse.

Spørsmålet som umiddelbart melder seg er følgende: Hvordan kvantifiserer man lesbarheten til en håndskrift? At det finnes mer og mindre lesbar håndskrift er jeg med på, men jeg synes denne observasjonen var noe uvitenskapelig. Jeg har sett håndskrevne brev fra tidlig 1900-tall, og for meg var de komplett uleselige. Nå har jeg riktignok også lest mange eksamensoppgaver, og det skal ikke stikkes under en stol at noen av dem var på grensa til det uleselige. Men at Niels Egelund har sett flere og flere eksempler på håndskrift han ikke klarer å tyde, kan altså tyde på to ting:

– Elevene har fått objektivt mindre leselig håndskrift (hva enn det vil si)

– Niels Egelund har blitt eldre, og «håndskrift» har endra seg siden han lærte å skrive

Kanskje er det en blanding av disse to som bidrar til Egelunds observasjon?

Er det her vi skal si at «det kreves mer forskning»? Hva som oppfattes som mer og mindre leselig kunne vært et interessant tema – hvor skakk må en t være før den ligner mer på en f? Hvilke bokstaver tåler mest variasjon før de blir ugjenkjennelige? Hvor slurvete må en g være før den ligner mest på en s?

Jeg føler meg forresten truffet av denne kommentaren til Egelund:

I dag har mange af eleverne svært ved at styre finmotorikken, og de holder helt mærkværdigt på pennen.

Egelund er åpenbart høyrehendt, og har aldri opplevd valget mellom å «holde helt mærkverdigt på pennen» og å sitte igjen med en svart grøt der hånda har subba over det man nettopp har skrevet, samt en skjemmende svart flekk på den ene sida av hånda. Å løse dette problemet burde være en Nobelpris verdig

Written by Eli Anne

mars 15, 2010 kl. 15:12

Publisert i framtida

20 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg tror du har rett i dine antagelser om at alderen spiller en rolle. Jeg har nesten ikke sjans i havet når jeg skal lese ting mormor har skrevet.

    Hei, forresten – jeg er så glad jeg snubla over denne bloggen! Kom hit via kommentarfeltet hos Virrvarr, for jeg kjente igjen wug-en🙂 Har hatt deg som seminarleder i exfac, skjønner du.

    hvitskygge

    mars 15, 2010 at 19:48

  2. Sånne gamle «mormor-brev» er skikkelig vriene ja!

    Nåååh, det var da hyggelig🙂

    Eli Anne

    mars 15, 2010 at 20:14

  3. Jeg kan ikke forstå at det skal være et problem med finmotorikken til dagens ungdom, med farten fjortiser har på sms-skrivingen sin. Mange nymotens dataspill krever også at man klarer å bruke hurtigkombinasjoner på tastatur i samsvar med musebevegelser i et presist og høyt tempo for å gjøre det godt.

    flesk

    mars 15, 2010 at 20:36

  4. Ooh! Fremtidsforskning! Gøy! Man kunne til og med opprettet et eget institutt for futuristisk lingv- oh. wait. dammit.

    A. (som forøvrig også har fått forklart vokalfirkantens fortreffelighet og denslags på ovennevnte ex.fac-seminar)

    mars 15, 2010 at 21:44

  5. Jeg har litt problemer med å se for meg nøyaktig hva som foregår på institutt for framtidsforskning – går de som jobber der i labfrakker og gjør eksperimenter? Håper det.

    Vokalfirkanten er skjønn!

    Eli Anne

    mars 15, 2010 at 22:05

  6. Flesk: Det er vel ikke finmotorikk generelt han mener, men heller den spesifikke finmotorikken man må ha for å skrive pent. Det er ikke helt uten grunn at det tar en stund å lære å skrive pent tror jeg.

    Arne S.

    mars 16, 2010 at 01:30

    • Det er et godt poeng, og det er vel rimelig ukontroversielt å anta at hvis man skriver mindre for hånd, blir man dårligere til det enn hvis man skriver mye for hånd. Jeg har tenkt litt de siste dagene på hva det egentlig betyr å skrive «pent». Jeg tror kanskje man blander «pent» og «leselig» – for man kan jo godt ha en pen men uleselig skrift («mormor-brev»), eller en stygg men leselig skrift (min skrift).😉

      Eli Anne

      mars 16, 2010 at 14:55

  7. Hah, i dag snakka Helene Uri om dette i Nitimen på P1. Og hun var forøvrig enig i at dagens unge skriver styggere enn man gjorde før.. Hm. Hun sa også at døtrene hennes «skriver som griser». Stakkars jenter, de får stadig gjennomgå :p

    hvitskygge

    mars 16, 2010 at 11:31

    • Haha, jeg hadde ikke blitt blid hvis mamma hadde sagt på radioen at jeg skriver som en gris :-O Ikke at hun skriver så fint selv at det gjør noe. Når hun vokste opp på 50-tallet, fikk man tilbud om “høyre-timer” hvis man var keivhendt – for å lære å skrive med høyrehånda. Hun takka nei.

      Eli Anne

      mars 16, 2010 at 12:06

      • Åh, men det var ikke bare på 50-tallet.. Mammaen min, som er født i 1960, er egentlig venstrehendt, men blei tvunget til å skrive med høyre. Det var bare hun og en annen gutt i klassen som var venstrehendte, men bare mamma blei tvunget.. Hrmf. Så nå kan hun faktisk skrive ca. like godt med begge.

        hvitskygge

        mars 17, 2010 at 18:16

  8. Forsåvidt også vittig med taggen framtida, siden det nå står «Publisert i framtida» nederst i artikkelen. =D

    Arne S.

    mars 16, 2010 at 15:50

    • Ja, jeg så det etter at jeg hadde publisert det – svært passende!

      Eli Anne

      mars 16, 2010 at 17:41

  9. Det skal lige siges at Institut for Fremtidsforskning er en privat virksomhed som primært laver analyser for erhvervslivet. De har tidligere været ude og sige at æ, ø og å kommer til at forsvinde. Det ser ud til at de begynder at få ret: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/03/14/090907.htm

    Ruben Schachtenhaufen

    mars 16, 2010 at 18:42

    • Sitat fra artikkelen:

      «Århus begyndte at bruge bolle-å i 1948»

      Haha! Fantastisk navn! Snabel-a, bolle-å, hvilke flere gode navn har dere på bokstaver?

      Eli Anne

      mars 16, 2010 at 19:15

      • Siden jeg egentlig ikke burde sitte og more meg med lingvistikknerding, men konsentrere meg om den «viktige» exphil-oppgaven nå, og derfor ikke orker å lese artikkelen: hva i all verden er en bolle-å?😀

        hvitskygge

        mars 17, 2010 at 18:18

      • Apropo å, er det noen som vet hva bokstaven heter på engelsk? Jeg sier vel helst «a with a circle above», og det funker jo.

        Marit

        mars 25, 2010 at 12:59

      • «A with a ring» brukes en del, ellers kan man jo være badass og kalle den U+00C5😉

        Ellers brukes jo å-en som et symbol på Ångström, en enhet for måling av avstand. En ångstrøm er lik 10^−10 meter

        Eli Anne

        mars 25, 2010 at 13:03

  10. Æ, jeg mente bolle-a (som altså er et kallenavn på bokstaven å)

    Eli Anne

    mars 17, 2010 at 21:14

    • Nej det hedder skam bolle-å. Problemet er at man i gamle dage (dvs. før 1948) måtte skrive å med dobbelt-a. I nogle proprier findes det stadig, fx bynavnene Ålborg og Åbenrå, som også kan skrives Aalborg og Aabenraa.

      Så, man bruger betegnelserne bolle-å og dobbelt-a til at skelne mellem de to skrivemåder å og aa.

      Ruben Schachtenhaufen

      mars 17, 2010 at 23:42

      • Aha, takk for forklaring. Lurt egentlig, og veldig søtt🙂

        Eli Anne

        mars 18, 2010 at 08:03


Legg igjen en kommentar

