Lingvisme

En blogg om språk – skrevet av lingvistikere

Søketermer

with one comment

En av de fine tingene med å ha Lingvisme på WordPress er at jeg kan se hvilke søkeord folk har brukt for å komme seg hit. Noen er logiske, noen er rare, mange er overraskende.

Først noen ganske alminnelige:

  • lingvisme
  • fru blom uttrykk
  • forholdsregler forhåndsregler
  • forsovet
  • r uttale wikipedia
  • forhåndsregler
  • lingisme
  • lolkatter

Både lingvisme og «lingisme» er altså søketermer, noe som ikke overrasker meg når jeg tenker på hvor ofte jeg selv taster feil når jeg skriver. Bra vi er flere! Mange av disse termene går direkte på spesifikke poster, sånn som «forsovet» og «forholdsregler». Noen ville egentlig til Wikipedia, men kom hit istedenfor. Bra! At noen søker på lolkatter og kommer hit, er også ganske bra. Ingen kan lolkatter som lingvistikerne!

Det er forresten mange som er interesserte i artikulasjonen av lyden r!

  • r uttale wikipedia
  • rulle r østnorsk
  • r-artikulasjon
  • opphav skarre r
  • rulle r tips
  • rulle- og skarre-r semantisk

Jeg liker særlig godt personen som ville ha tips angående rulle-r. Jeg synes den lyden er vanskelig å få til selv😉

Noen lurer på andre fonetiske spørsmål:

  • er skj lyden og kj lyden like?

Vel, ikke helt, ennå i alle fall!

Mange er opptatt av ord og uttrykk, kanskje jeg må skrive mer om det?

  • ordet sånn
  • populært uttrykk
  • uttrykket rett vest
  • ordet gøy

Mens andre er mer spesifikke og lurer på ting som har med ordet pølse å gjøre:

  • «pølser i alle størrelser vekker gode følelser»
  • rim på pølser

Beklager folkens, jeg veit heller ikke om noe ord som rimer på pølse. «Følelser» er et godt forsøk, men når ikke helt opp. Kanskje noe studiene mine burde dekka?

Så er det eskimoene og snøen deres, evt. samene og den manglende krigen deres:

  • samene har ikke ord for krig
  • eskimo 100 ord for snø

Eskimoene og snøen deres har jeg dekka i detalj, men samene og deres (påståtte) manglende ord for krig har jeg ikke skrevet noe om – ennå!

Til slutt:

  • stimulate parykker

Hmm. Er dette et behov jeg bør prøve å dekke på Lingvisme? Hvis jeg bare hadde skjønt hva det skal bety…

Written by Eli Anne

mars 16, 2010 kl. 08:07

Publisert i meta, ord og uttrykk

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. krig (s) soahti (-d-) //NL367 : váinnuid
    doaimmahit, váinnuid atnit (-n-) ‘føre
    kriger’ (kjelde)
    😉

    Kevin

    juni 10, 2010 at 15:44


Legg igjen en kommentar

