Lingvisme

En blogg om språk – skrevet av lingvistikere

Minimum tre, maksimum tre?

leave a comment »

Jeg fikk et brev i posten i dag fra bokklubben jeg har sagt ja til å bli medlem i. (Hva kan jeg si, de lokka med gavekort på 1000 kroner). De tusen kronene må man bruke på utvalgte bøker og dingsedangser. Men ikke på hvilken som helst slags måte! Nei, det er regler!

Med dette gavekortet kan du velge […] blant hele 485 bøker

Du må velge minimum tre bøker og på grunn av bokavtalen heller ikke flere, ellers har du ingen begrensning.

Så…jeg må velge MINIMUM tre bøker. Ok, can do. Men ikke flere enn tre! Um, så jeg kan må velge nøyaktig tre med andre ord? Jeg veit ikke helt om det er matematikkunnskapene eller evnen til å uttrykke seg det skorter på hos bokklubben, men noe er det.

I matematiske termer kan det oppsummeres slik: (−∞, 3] ∩ [3, ∞). Kanskje neste brev jeg får fra dem inneholder noe sånt?

 

Written by Eli Anne

april 7, 2011 kl. 19:44

Publisert i wtf?

Legg igjen en kommentar

