Lingvisme

En blogg om språk – skrevet av lingvistikere

Tidlig krøkes…

with 5 comments

Det er nok ikke bare lett å være barn av en lingvist. Sønnen min har i en alder av snart åtte måneder måtte finne seg i følgende:

– jeg gjør narr av fonotaksen hans (nei, [ŋ] forekommer ikke først i norske stavelser)
– Jeg påpeker stadig at han bruker lyder han umulig kan ha hørt i input (OMG, hvor har du lært [θ] og [ǂ]?)
– jeg gjør narr av at han bruker alveolar trll når han er sinna (WAAAH rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, WAAAAH rrrrrrrr)
– jeg lar det gå sport i å kalle ting ved tøysenavn (kjøleskap er brøleskap, t-banen er bananen, stellebord er sprellebord)
– jeg kler han opp i lingvistikk-outfitter:

baby med wug-body
En wug er ikke det verste man kan ha på seg! Så får jeg se hvor gammel han rekker å bli før jeg prøver wug-testen på han😉

Written by Eli Anne

april 15, 2011 kl. 08:37

Publisert i bilder

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kanskje han egentlig er waliser? Eller, vent, de har ikke /ŋ/ i framlyd de heller… Noe må det jo være?

    ingeborgsophie

    april 23, 2011 at 17:57

  2. Hvorhvorhvor får man kjøpt wug-gensere??

    Åshild

    august 3, 2011 at 18:32

    • På cafepress.com🙂 Men det er ofte ikke allverdens kvalitet på selve plaggene desverre😦 Den bodyen var ganske grov i stoffet, og passa ikke så lenge (men så er Åsmund en laaaang baby også da)

      Eli Anne

      august 3, 2011 at 20:36

  3. Men stellebord ER sprellebord!

    Lars Finsen

    oktober 15, 2011 at 20:03


Legg igjen en kommentar

